Importanta exercitiului fizic in prevenirea dementei

Exercitiile aerobe, care imbunatatesc functia cardiorespiratorie, si antrenamentul de rezistenta, care creste forta si rezistenta musculara, sunt cele mai benefice pentru capacitatile cognitive: primele in special pentru memorie, al doilea pentru capacitatile de rationare. Tai Chi, un exercitiu care combina miscarile lente cu respiratia, imbunatateste, de asemenea, atentia si viteza de procesare.

Orice program de exercitii trebuie adaptat varstei, conditiilor fizice si starii de sanatate pentru a fi benefic si pentru a imbunatati rezerva cognitiva. Dar cum reduce exercitiile fizice riscul de dementa?

Pe langa imbunatatirea tonusului muscular si a functiei cardiovasculare si reducerea riscului de obezitate si diabet, activitatea fizica regulata creste fluxul de sange catre creier si promoveaza eliberarea de substante chimice care protejeaza neuronii creierului si stimuleaza plasticitatea creierului.

Exercitiul fizic creste in mod direct rezerva cognitiva prin remodelarea conexiunilor dintre neuroni si prin imbunatatirea capacitatilor functionale ale creierului. Un studiu la adulti sanatosi, cu varste cuprinse intre 55 si 80 de ani, a demonstrat ca mersul timp de 40 de minute de trei ori pe saptamana timp de un an a crescut dimensiunea hipocampului (o structura a creierului implicata in memorie) si a imbunatatit memoria.

Cu toate acestea, nu exista suficiente dovezi ca exercitiile fizice protejeaza impotriva bolilor (boala Alzheimer, dementa cu corpurile Lewy etc.) care provoaca dementa. Studiile pentru a clarifica acest punct sunt in derulare.