Cu cap = informat!

Primul pas spre o viaţă mai sănătoasă este a afla ce înseamnă o viaţă sănătoasă.

Definiţia sănătăţii individuale din constituţia O.M.S.: stare de bine completă din punct de vedere fizic, mintal şi social şi nu numai absenţa bolii sau infirmităţii

Vedeţi, nutriţia este un subiect atât de abordat, încât avem tendinţa de a crede că suntem experţi. Dar să nu lăsăm responsabilitatea informării noastre pe seama revistelor de 3lei şi a emisiunilor sponsorizate. Aşa că, să citim, zic! În librării există tone de cărţi care ne învaţă ce e corect, cum e corect, când e sănătos. Ne arată ce ni se potriveşte şi de unde putem alege. Ne îndrumă ce combinaţii să facem şi cum să le servim.

În cărţile astea găsim tabele cu valori energetice şi conţinut proteic, lipidic şi glucidic. La 100g, de obicei. (Şi atenţie că tindem să subapreciem cantitatea de 100g în practică. Deci să subevaluăm numărul de calorii consumate.) Găsim statistici şi medii calculate după studii britanice faimoase. Ba şi reţete de succes, probate şi răsprobate de unii şi de alţii. Găsim motivaţie. Ne face bine să le citim. Şi după ce le-am terminat, să le mai răsfoim o dată. Că precis am omis câte ceva.

Mi-o amintesc şi acum pe mama, cum a venit într-o zi acasă cu o stivă de cărţi despre nutriţie. Mi le-a pus în cameră şi mi-a zis, citeşti ce vrei. Înţelegi cât poţi. Aplici ce crezi. Că trebuie, că e nevoie. Şi era mare nevoie, îmi dădeam şi eu seama. Însă atunci când habar nu ai de unde s-o apuci, pui mâna şi te informezi.

M-au ajutat mult cărţile mamei. Ştiu că citeam inclusiv numărul de calorii din tabele, încât ajunsesem să ştiu diferenţa dintre pâinea albă şi cea integrală. Dintre 100g de ou şi 100g de gălbenuş simplu, fiindcă eu nici în ziua de astăzi nu suport albuşul. Nu vă imaginaţi că le-am învăţat pe de rost. Dar au fost multe şi mi-au rămas în cap. Nu vă zgârciţi când vine vorba de cărţi.

Recomand cărţile (a doua ediţie) Mihaelei Bilic. /Doamna doctor merge pe nişte principii simple, fără matematici superioare şi cântare de microgram: fără alimente interzise, orice e permis, dar în cantităţi reduse şi la ore rezonabile, în funcţie de programul tău. În plus, la femei, cu trecerea anilor, porţile trebuie micşorate pentru menţinerea siluetei./ O să mai vin şi cu alte recomandări. Eu însămi mă documentez constant.

Însă nu uitaţi că să le luaţi din librărie nu înseamnă că le-aţi citit. Şi nici dacă le-aţi citit nu înseamnă că le-aţi înţeles. Şi chiar atunci când le-aţi înţeles nu înseamnă că şi le aplicaţi învăţăturile. Brâncuşi spunea: Lucrurile nu sunt greu de făcut, greu e să te pui în situaţia de le face. Spor la citit şi mult succes la aplicat!